Nóra Tengely
Paradox
Ember és matéria. Vajon a társadalmi szerepek változása mennyire befolyásolja a tárgyviselés kultúráját? Lehet-e nemekhez kötni bizonyos alapanyagokat? Korábban bizonyos anyagok kifejezetten maszkulin vagy feminin konnotációkat sugalltak, mára az éles határok jelentős mértékben halványodtak. Míg az ipari lánc a funkcionalitás, a rabság, a munkásosztály, a fizikai munka, az erő, a férfiasság stb. asszociációit sugallta, addig a gyöngysor az óvott státuszszimbólum, mely a kifinomultság, a gazdagság, a visszafogott, nőiesség eszményképeként a jó családanya, jó feleség megtestesítője. A női szerepkör az elmúlt másfél évszázadban igazán látványos átalakuláson ment át, aminek köszönhetően a női-férfi feladatkörök kitágultak, összemosódtak, sőt akár fel is cserélődtek. Munkám e határok közötti feloldódásra reflektál, a funkcionalitás és az esztétika szerepcseréjén keresztül.
Felhasznált anyagok: patinázott vörösréz, édesvízi gyöngy, gyöngyfűző cérna
Paradox
Men and matter. To what extent do changing social roles influence the culture of objectification? Is it possible to link certain materials to gender? In the past, certain materials had explicitly masculine or feminine connotations, but today the sharp boundaries have faded considerably. While the industrial chain suggested associations of functionality, bondage, working class, physical labour, strength, masculinity, etc., the pearl necklace is a precious status symbol, embodying the ideals of sophistication, wealth, restraint, femininity, good mother, good wife. The female role has undergone a spectacular transformation over the last 150 years, with the roles of women and men expanding, merging and even reversing. My work reflects on this dissolution of boundaries through the reverse role of functionality and aesthetics.
Materials: patinated copper, freshwater pearls, beading thread
2022
Paradox
Ember és matéria. Vajon a társadalmi szerepek változása mennyire befolyásolja a tárgyviselés kultúráját? Lehet-e nemekhez kötni bizonyos alapanyagokat? Korábban bizonyos anyagok kifejezetten maszkulin vagy feminin konnotációkat sugalltak, mára az éles határok jelentős mértékben halványodtak. Míg az ipari lánc a funkcionalitás, a rabság, a munkásosztály, a fizikai munka, az erő, a férfiasság stb. asszociációit sugallta, addig a gyöngysor az óvott státuszszimbólum, mely a kifinomultság, a gazdagság, a visszafogott, nőiesség eszményképeként a jó családanya, jó feleség megtestesítője. A női szerepkör az elmúlt másfél évszázadban igazán látványos átalakuláson ment át, aminek köszönhetően a női-férfi feladatkörök kitágultak, összemosódtak, sőt akár fel is cserélődtek. Munkám e határok közötti feloldódásra reflektál, a funkcionalitás és az esztétika szerepcseréjén keresztül.
Felhasznált anyagok: patinázott vörösréz, édesvízi gyöngy, gyöngyfűző cérna
Paradox
Men and matter. To what extent do changing social roles influence the culture of objectification? Is it possible to link certain materials to gender? In the past, certain materials had explicitly masculine or feminine connotations, but today the sharp boundaries have faded considerably. While the industrial chain suggested associations of functionality, bondage, working class, physical labour, strength, masculinity, etc., the pearl necklace is a precious status symbol, embodying the ideals of sophistication, wealth, restraint, femininity, good mother, good wife. The female role has undergone a spectacular transformation over the last 150 years, with the roles of women and men expanding, merging and even reversing. My work reflects on this dissolution of boundaries through the reverse role of functionality and aesthetics.
Materials: patinated copper, freshwater pearls, beading thread
2022